20 Mart 2014 Perşembe

Kuzu Göbeği Mantarı

Merhaba,

İşte oradan buradan bir yazı daha geliyor;

Geçen pazar da rastladım bu mantara, kuzu göbeği mantarı, alayım oradan biraz dedim, kilosu 70 Tl olunca elimi çektim, amma merak da ettim.

E versen be yaw oradan bana 5 Tl lik dedim, hayır cevabı beklerken, olur abla demez mi satıcı arkadaş. Aldım, merak içerisinde geldim eve. 



Google amcadan bir araştırdım ki ne göreyim kilosu 350 diyooolar. Eee isteyene satarım ben. İmza pis komisyoncu anne.



Burada ki fiyata bakarsanız, epeyi daha fazla satış fiyatı.


Bir tarifte dolmasını yapmışlardı, e güzel olur be ya.
Amma, pazarda bana abla eve gidince bıçakla ikiye kes ve bir yıka dediler, içinde böcek neyin olur  görmessin dediler, zaten benim mantarlar 5 Tl lik, ben kiim, dolma yapmak kim.


pek şekerler değil mi.



Söylendiği üzere kestim. Yıkadım.






Çok da az olmadı hani, ne yapsam, ne yapsam dedim ve sonunda, haydi omlet yapayım dedim.






Bir güzel tereyağında kavurdum. Soğan sevmezmiş, yazık olurmuş!!



Ben öyle muhteşem bir tat almadım amma belki beceremedim, belki yumurtayla olmadı.
Siz de bir deneyin başka bir yöntemini, sonra konuşur, yazışır, paylaşırız.

Yararları;

Uzun yıllardır geleneksel Çin tıbbında şifa kaynağı bitkiler arasında yer alan ve bağırsak ile mide hastalıklarını tedavi amaçlı olarak kullanılan kuzugöbeği mantarı, ülkemizde de birçok yerde yetişmektedir.
Kuzugöbeği mantarı, konik yapılı, boyu sapından biraz uzun, pürtüklü, esmer renkli bir mantar türüdür. Şapka 3-7 cm yükseklik ve 2-4 cm genişliktedir. Sap 1,5-5 cm uzunluk ve 1-2 cm genişliktedir. Sapın da şapkanın da içi boştur.
Ovalardan reçineli ormanların bulunduğu ormanlara kadar uzanan alanlarda ve şubatla haziran arasında ortaya çıkar. Dünyada kıtır kıtır bedeni, hassas görünüşü, kokulu lezzetiyle bilinir.
Bileşiminde 8 adet amino asit bulunur ve bunlara proteinle vitamin desteği de eklenince lezzet ustası olarak besin dünyasında bir yıldız gibi parlar.
Geleneksel Çin tıbbına göre kuzugöbeği bağırsaklara ve mideye iyi gelir. Buralardaki her türlü rahatsızlıkları iyileştirmede kullanılır. Biraz zehirli ama pişirilince lezzetle yenen bir besin olur çıkar. Yenmeden 15 dakika önce pişirilmelidir.
Kuzu göbeği mantarının yararları nelerdir?
- Protein degeri etten daha fazla olan kuzu göbeği mantarı zihnin iyi calışmasına yardımcı olur.
– Kan yapıcı özelliği ile zayıf ve kansız kimseler için iyi bir gıdadır. Kan yapar ve vucuda kuvet verir.
– Vücudun dinç kalmasını sağlar, yorgunlugu giderir.
Kuzugöbeğinin sevdiği ortamlar
- Dişbudak ağaçlarının bulunduğu alanlar.
– Leylak ağacının altları.
– Köstebeklerin bulunduğu ve dişbudakların kökünü yaraladığı yerler.
– Irmak ve göl kıyıları ki buralarda zaten dişbudak bulunur.
– Ağaç kesimi yapılmış ormanlar.
– Reçineli ağaç altları, özellikle de sarıçam.
– Yangın alanları ve sürülmemiş topraklar.

kaynak için bir tık ltf. 

Ben yapamadım ama dolmasını yapmak isteyenler için;


Genel Açıklama


Hazırlama Yöntemi: Ağır Ateşte
Pişirme Süresi: 30 dk.
Kişi Sayısı: 4 kişi
Malzemeler


1,5 yemek kaşığı sana margarin
25 adet kuzu göbeği mantarı
1 adet domates
1 çay bardağı pirinç
1/2 demet maydanoz
1/2 demet dereotu
1 çay kaşığı karabiber
1 çay kaşığı yeni bahar
1 çay kaşığı nane
3 çay kaşığı tuz
1 adet kuru soğan
Hazırlanış


Mantarların Topraklı kök kısımları kesilir,su içinde bir süre bekletilerek toprakları temizlenir.
Dolma içi için 1,5 yemek kaşığı sana margarinde doğranmış soğanlar kavrulur.İçine pirinç,domates rendesi,maydanoz,dereotu,karabiber,yenibahar,nane, ve tuzu katın 1-2 dakika kavurup ocaktan indirin.Sap kısımları kesilen mantarın içinde ki boşluğa hazırlanan dolma içi doldurulur.
Tencereye su eklenerek kısık ateşte pişirilir.
Püf Noktası


sıcak servis
kaynak için bir tık, bi zahmet.  

Bu daha profesyonel olmuş;


Kuzu Göbeği (Morel) Mantarı Dolması

Kuzu Göbeği (Morel) Mantarı Dolması Malzemeler: 8 adet iri boy morel mantarı Kaz ciğerli iç pilav için malzemeler: 100 gr pirinç, 30 gr kuru soğan, 1 diş sarımsak, 20 gr çam fıstığı, 20 gr kuş üzümü, 2 gr yeni bahar, 2 gr tarçın, 10 gr tuz, 2 gr karabiber, 500 ml tavuk suyu, 10 gr parmesan peyniri, 30 gr tereyağı, 30 ml zeytinyağı.

Kuzu Göbeği (Morel) Mantarı Dolması

Kuzu Göbeği (Morel) Mantarı Dolması
Malzemeler: 8 adet iri boy morel mantarı
Kaz ciğerli iç pilav için malzemeler: 100 gr pirinç, 30 gr kuru soğan, 1 diş sarımsak, 20
gr çam fıstığı, 20 gr kuş üzümü, 2 gr yeni bahar, 2 gr tarçın, 10 gr tuz, 2 gr karabiber,
500 ml tavuk suyu, 10 gr parmesan peyniri, 30 gr tereyağı, 30 ml zeytinyağı
Hazırlanışı: Zeytinyağı bir tavaya konulur, soğan ve sarımsak sotelenir. Çam fıstığı,
kuş üzümü katılır ve pirinç ilave edilir. Bir süre kavrulur. Tarçın, yenibahar, tuz,
karabiber ilave edildikten sonra azar azar tavuk suyu ilave edilir. Pişmeye yakın
parmesan peyniri ve tereyağı ile kıvamı ayarlanır. Mantarın dokusu sert olduğundan
kırılmaması için buharda 1 dakika kadar pişirilir ve hazırlanan iç ile doldurulur.
Doldurulduktan sonra tekrar buharda pişirilir. Mantarları buharda pişirebilmek için
derin bir tencereye su koyun, üzerine bir süzgeç yerleştirin ve kapağını kapatın.
Mantarlar kesinlikle su içinde haşlanmamalı.
kaynak için yine bir tık.







Arada bir gün, Yaprak geldiğinde sitem etti, e hani börekler, kekler diye.
Hemen kurabiye pişirdim kendisine, sürpriz olsun diye isimleri de yazsım ama kurabiyeler öyle bir kabardılar ki, yazı mazı kalmadı :-)




Teyze - yeğen aşkı. Ayrılırken, neredeyse ağlayacaklar. Neyse ki teyze ayda bir gelecek.




Alev cim, yine sağolsun, kıyamadı bana, gönderdi kitabı. Sağol varol, bana da ''Dönüş'' kitabını  almak düşer.





Kornişon buldum pazarda, hemen aldım ve turşu kurdum. Oldu bile. Hikmet anne kulakların çınlasın.
Ellerine sağlık.





9 yorum:

gülay dedi ki...

Çiğdem'ciğim kuzu göbeği mantarı daha önce görev yaptığımız ilçede çok sevilen ve fazlaca rağbet gören bir mantar çeşidiydi.Kurutulup tarhana çorbasında tüketilmesinden tutta,ızgarada pişirilmesine kadar her türlü pişirme çeşidini gördüm ve tattım.Taa ki Talya'ya hamileyken midem bulanana kadar.Şimdi ise fotoğraflarına bakmaya bile dayanamıyorum :S Çok şifalı olduğu rivayet edilir.
Kurabiyeler ise muhteşemler canım ellerine sağlık.....

Bir Terazi Kizi... dedi ki...

Dün kütüphaneden mantar kitabi getirdi kizim,ne cok mantar cesidi varmis,bunuda bulup bir bakayim,eksigi varsa tamamlarim...

Mine Tozanlıoğlu dedi ki...

harikasın valla kuzukulağından sonra göbeklisi üstelik mantar olanı çıktı karşıma şifası tam bizim eve göre de sürekli bulması lezzetle pişirmesi falan derken okuması en güzeli diyorum
ama her ay gelecekse teyzesi börek kısmısı da ona yüklenir buradan uyarıyorum :) öpücükler

Pusulasız Hayat Kitap Sesleri dedi ki...

Hepsi çok güzel, bu arada Hayal yeni bitti ve çok beğendim.
Sevgiler güzel anne :)

Karyatid dedi ki...

kardeşim, seviyorum yeğenimi ne yapabilirim ayol. aaa:)
kardeşin

nergis mevsimi dedi ki...

Kuzu göbeği mantarı dolması tarifimin fotoğrafını kullanan çalıntı bir siteye link vermişsiniz.Sanıyorum Türkiye Cumhuriyetin de bu tarifi bilen çok da, yapan bir tek ben varım :) Bu güne kadar onlarca yerde bu fotoğrafımı altından adım silinmiş halde gördüm ama bir tek yerde bana link vereni görmedim.Canı artık çok sıkılan blogger Nergis :)
http://nergismevsimi.blogspot.com.tr/2012/04/kuzu-gobegimorel-mantari.html

Unknown dedi ki...

Bu mantar beni yoğun bakımlık hasta etti. Sakın bunu yemeyin

Oglak Kizlari dedi ki...

Ne diyorsunuz Abdullah bey.
Burada festivali bile yapılıyor !!

şimdi iyimisiniz?

Meraklı ve endişeli anne

Oglak Kizlari dedi ki...

Nergis mevsimi,

Hay Allah.
Yasal bir yolu yok mu??

Üzdüm seni :-)