20 Temmuz 2012 Cuma

Malatya usulü Tarhana Çorbası

Günaydın,

Sabah sabah kargalarin kargaşası ile uyanıyoruz ve yaklaşık üç-dört saat sürüyor bu ses. Belki hiç bitmiyor, şehir gürültüsü arasında kayboluyor. Bu sene nedense sürekli o güzel sesleri!  ile ötüyorlar.
Önce yavrulama zamanları dedim ama o da geçti, ne oluyor bu hayvanlara. Bir ara da hah deprem olacak diyordum, şimdi ona da alıştım.

Karga
Fotoğraf kaynak;
http://www.resimyukle.com/karga_13a6

Karga yı çok severim, hep bir kargam olsun istedim. Balkona gelip giden özgür bir karga mesela.  Biliyormusunuz 150 yıl kadar yaşıyorlarmış ve çok akıllı hayvanlar, konuşan türleri de varmış.

Bu arada dişarıda ki kavganın sebebi anlaşıldı. Resmini çekemedim ama sefil sari bir kedi, çam ağacında ki yuvalarında oturuyor, yavru yoktu yuvada, Ada kız a da gösterdim, anneee nasıl çıkmış oraya diye soruyor.   Sefil kedi nasıl da oturmuş yuvaya rahat rahat,ağırlığı ile düşecek gibi ama rahat. Aşağıya indi kedi ve kargalar orada da takip ediyorlar onu. Alem hayvan şu kargalar.

Biraz önce kızım da kalktı, biraz öksürük var. Çorbasını verdim BBC seyrediyor şu anda.
Çorba mı, Malatya tarhanası, yanılmıyorsam Yüksel halam evde yapmış. Leziz, ekşi, ağzınıza buğdaylar geliyor yerken ıhmm  eline sağlık.

Eda gel yapalım.




Daha önce yapmıştım ama nasıl yapıldığını hatırlayamadım, uydurdum. Leziz oldu.

Ne mi yaptım, göz kararı bir miktarı suya koydum ve o suya bolca yoğurt ekledim. Yaklaşık yarım saat sonra koydum tencereye ve sürekli karıştırarak pişirdim ve sonra diğer bir tavada zeytinyağı ve kuru reyhan ı ısıttım - asıl kullanılması gereken baharat nane ama bende yoktu, Nüket ten bekliyorum artık - Coz... çorbanın içine kattım ve ohh içtim. Cem ekşi maya gibi kokuyor diyor ve içmiyor, oysaki benim hoşuma giden de tam o koku. Kızım da içti, arada yapılır artık. Yaz olunca insan çorba özlüyor.

Bu çorba için tuzu en son koyunuz, yoğurdunuz kesmesin.

Bir diğer konu;


 Cem bu ısı ölçer i Ada doğduğunda aldığında kızmıştım. Çok daha yenileri çıksa da iyiki almış. Alet kendini amorti etti. Teşekkürler Braun.

Ada kız halleri;

Yaprak geldi geçen,  Eti browni intense de pakette lokmalık  yeni bir düzenleme yapmış, dayanamadım aldım ve herkes sebeplendi tabi. Ada kız da anne bana çay verirmisin, tatlımla birlikte içeceğim dedi. Şaşırdım çünkü Ada çay içmez. Olur dedim ama o ara hemen ekledi, numara yapacağım anne su ver ltf. Ajda bardağına suyu koydum ve alt tabağı ile birlikte verdim. Paketini açtı, çayı/suyu aynen benim gibi yudum yudum tatlısı ile birlikte içti. Benim küçük bir modelimdi. Çok güldük.

 Ben ETi den beklerken resim Yapraktan geldi. Sağol kardeşim. Bu ürün kesin denene veya Türk Kaavesi yanında verile. Ihm...
 
O sırada Yaprak, Cumartesi planı yapıyor, Ada cim havuza gidelim, arıyor arkadaşını havuz işi yatıyor, Ada cım şuraya gidelim, buraya gidelim derken Ada dediki sende ne çok fikir değiştiriyorsun, oraya buraya...  kaldık öyle. Çözdü kızım teyzesini.

Park da da ağlayan tanıdığı çocuk olunca hemen onu oyalamaya çalışıyor ağlamasın diye. Dün Vildan ın Doruk a da aynısı yaptı. Vicdanlı olacak benim kızım. Ciciannem çok doğru bir teşhis yaptı onun için.
 


Elimde ki yeni kitap, harika, şiddetle tavsiye ediyorum. Bilinmeyen bir sürü hikaye ve bilgi birikimi bu kitapta toplanmış. Yılmaz Özdil gibi yazılmış, yani  hikayelerin hiç dikkat çekmeyen göze batmayan detayları can alıcı biçimde öne çıkıyor. Örnek mi;

Osmanlı da, Yiğitbaşı, bir ustanın yaptığı ayakkabıda hile olduğuna kanaat getirirse, o usta bu mesleğin ve öteki mesleklerin ileri gelenlerinin önünde kethüda tarafından uyarılır ve aldığı paranın müşteriye iadesi sağlanırdı. Hatalı olan ayakkabı da bir daha kullanılmaması için dama atılırdı. Böylesi bir durum ayakkabı yapımcılarının en korkulu rüyasıydı. Çünkü, meslekteki tüm itibarını kaybettiği gibi müşterisi de azalırdı. Bu uygulama günümüzde yapılmasa da '' pabucu dama atılmak'' 
deyimi Türkçede yaşamaya devam etmektedir!

Nasıl süper değil mi?? Kethüda; Güvenilen, bir yeri idareyle görevli memur anlamındadır. Halk arasında kahya da denir.




Sevgiler
Çiğdem the kitapkurdu anne.








13 yorum:

birsence dedi ki...

memleketimin çorbası ellerine sağlık çiğdem anne...

Hayırlı Ramazanlar...
www.birseninmutfagi.com

Adsız dedi ki...

Cigddem, yaaaa bu yazılarını günde 2 taneye çıkartırmısın lütfen, lütfn bak küserim sonra :D süper tatlar alıyorum, okurken o ekşi koku burnumun ucuna geldi o son yazındaki çorbanın, ben bloglarından listeiyorum yaptıgın yemekleri , gelmeden 2 gün önce atıcam burdan listeyi onları istiyo olucam ona göre :DDDD, EDA YANIK

medura dedi ki...

eline sağlık, biz de yaz kış çorba severiz :) browni de ;)

mutfaktaki rüya - Arzu- dedi ki...

mis gibi tarhana kokusu ,bayılırım.ellerine sağlık...

Oglak Kizlari dedi ki...

Vay, hemşerim Birsen.
Memleket ya.
Şöyle bir uzansam taaaa çocukluğumda gitmiştim.

Hasret anne Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Çok yaşa Eda.
Tamamdır hallederiz.
Tut listeni sen.
:-)

Dost anne Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Ah Medura, işlenmiş gıda yememek lazım ama o intense bizi öldürüyor.

Tutkun anne Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Arzu,

Afiyet olsun.
Esas tarhana yapan eller hiç kaybolmasın.

Nostaljik anne Çiğdem

AsOrTiK dedi ki...

dolu dolu bir yayın olmuş, çorba tok olmama rağmen ağzımı sulandırmayı başardı:)) eline sağlık hamarat anne çiğdem:)
ada kızı ve seni öpüyorum
sevgiler

Recep Altun; dedi ki...

Merhabalar Oğlak Kızları,

Bu çorbanın asıl adı DARHANE çorbasıymış, yani fakir ve yoksul hanelerin çorbası.

Biz de tarhana çorbası deriz ve fotoğrafta görüldüğü gibi pişiririz. Bizlerin de en çok sevdiği bir çorba türüdür tarhana.

Bereket, rahmet ve mağfiret sofrasını bir ay boyunca inananların kalplerine kuracak olan Ramazan-ı Şerif, incecik bir hilal halinde doğdu dünyamıza, şehrimize ve evlerimize...

Karanlıklar içinde kalan ruhmuzu aydınlatacak, yaralı kalplerimizi sarıp sarmalayacak, ruhumuzda iftarlar yapacak Ramazan Hoş Geldi!

Rahmeti, bereketi ve mağfireti kuşanacağımız dolu dolu bir Ramazan geçirmenizi dileğimle birlikte en Güzel'e emanet olun efendim, selam ve saygılarımla.

Oglak Kizlari dedi ki...

Recep bey,

Ne güzel dilekler, ne kadar hoş cümlelerde biraraya gelmiş. Elinize sağlık. Amin. Teşekkür ederim.

Darhane ismine bayıldım, umarım tüp Darhane ler, Darphane olur.

Cümleten diyen anne Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Asortik, Bizde seni kocaman öptük.
Sevgiler.

Huzurlu anne Çiğdem

mine dedi ki...

ah o eti brownie ne zamandır yemedim ama bak şimdi aklıma getirdin bayılıyorum
ya farkında olmuyoruz ama nasıl da kopyalıyorlar her davranışımızı geçenlerde bir arkadaşım kızıyordu amaaan bir de iyi şeyleri kopyalasalar diye iyi şeyler de çıkıyor işte değil mi zamanlaaa
ya bu arada çorbanın kokusu ve tadı buralara kadar geldi desem offf nefis gözüm döndü yazılarından ben yemeğe gidiyorum : ) öpücükler