8 Kasım 2012 Perşembe

Isırgan otlu börek tarifi ve ısırgan otu, nasıl elleri yakmadan hazırlanır?

Iyi akşamlar,

Çiftlikten  ( http://www.ipekhanim.com/ipek_hanim_ciftligi/ciftlige_giris.html) sabun istemiştim, ballı - badem li olanlar gelmiş ama ısırganlı olanın yerine bir kg ısırgan gelmiş iyi mi. E ne yapacağım ben şimdi, Eda yı aradım, telefonunu açmıyor, iş başa düştü. Geçtim internet in başına.  Isırganı nasıl, ellerimi yakmadan ve tabiki midemizi yakmadan yenilebilir hale getirebilirim diye araştırma yaptım ama o da ne doğrudürüst bilgi yok.


 

Fotoğraf kaynak;  http://konuskankedi.blogspot.com/2012/08/isrgan-otunun-sagladg-yararlar.html

E.. ben daha önce ısırgan ile hiçbirşey pişirmemiştim. Birkaç sitede sıcak suda bekletin yazıyordu, geçirdim ellerime mutfak eldivenini ve yıkadım, birsürüde tohum sandığım şeyler döküldü, onlarıda seneye toprağa ekmek üzere ayırdım. ( meğer tohumlar Temmuz da falan toplanırmış ) Kocaman bir leğene otları koyup, sıcak suyu üstüne döktüm, biraz beklediler çıkardım, biraz tuzla ovdum. O arada eldiven dahi olsa, ellerim yandı, çok değil ama. Hemen ellerimi eldiveni çıkarmadan yıkadım, geçti.

Yaklaşık bir 20 dk sonra, yıkayıp süzdüm ve ekmek tahtasında sapları ile birlikte körpe ısırganları maydanoz gibi ince doğradım.Tuzlu lor peyniri karıştırdım ve börek yaptım. Güzel oldu. Peyniri biraz daha fazla koysam yakışırmış.




Sıcak suyu yedikten sonra zavallı ısırganlar.


Isırgan ın hiçbiryerini ziyan etmedim. Bunlarda kökleri filan, hafif kaynadı soğudu, pet şişeye konup banyoya. Her yıkanmadan sonra saçlara bir maşrapa, evet yanlış duymadınız maşrapam var benim, hemide mavi. Ada kız da banyo yaparken bebeklerini yıkıyor o maşrapayla. Çok yönlü maşrapa.

Saç dökülmesine ve matlığına  son.


Süzgeçte Isırgan hanımlar.


Börek hazırlıkları, önce ilk yufka, tepsinin dışına heryönde sarkıtılarak yayılır. İçine yoğurt, süt, yumurta, yağ ve biraz da su karışımı çırpıldıktan sonra yayılır. İkinci yufka ve üçüncüye de aynı işlem yapılır ve...
 

Alev, bu görüntü senin için. Yoğurt, tarafımdan kepçe ile neredeyse hergün suyu alındıktan sonra bile ertesi gün kapağını açtığımda bu halde oluyor. Suyu alıyorum, ayran yapacaksam zaten sulandırmadan bızztt yapıyorum. Bilgine. Bu suları hiç ziyan etmiyorum, çok değerli çünkü. 


Isırganlara, tuzlu lor peyniri ekledikten sonra. Bu peynir miktarı pişince az geldi bilginize.



Elim hareket ediyordu tutturamamış fotoyu Cem.



3. yufkayı koyup, üzerine sıvıyı sürdükten sonra, ısırgan hanımları yayıyoruz ve 4 ve 5. yufkalara da aynı işlemi yapıp, daha önceden sarkıttığımız en alttaki yufka nın ucu ile tüm kenarları güzelce kapatıyoruz ve üste yine o sıvıdan.  ( yumurta , yağ, yoğurt, v.s)


Piştikten sonra ki hali. 30-40 dk arası, 180 derece turbo fırında.
Börek tarifinde şu siteden yararlandım; http://nergismevsimi.blogspot.com/2012/01/isirgan-otlu-borek.html Teşekkür ederim.


Ve kesilmiş halleri.



Isırgan otu, çok faydalı bir otmuş, buyrun;

SIRGAN OTU: Isırgan otu her türlü arazide bilhassa su ve yol kenarlarında yetişir. Büyük ve küçük iki çeşidi vardır. Boyları bazen bir metreyi geçer.

Isırgan Otunun Faydaları: Boğaz ağrılarına ve her çeşit vereme iyi gelir. A ve C vitamini içerir. Burun kanamasını dindirir. Isırganın yemeği yapılarak yenirse göğsü, karaciğeri, mideyi temizler, anne sütünü çoğaltır. Macun yapılıp yendiğinde basura iyi gelir.

Romatizmalı ve felçli yerler, ısırgan otu ile kamçılanırsa şifaya kavuşur. Yaraların erken iyileşip kapanmasını sağlar.

Isırgan Otu Nasıl Kullanılır? Yaprakları, kökü ve tohumları kullanılır. İçilecek miktarı 7-8 gramdır, fazlası öksürük yapar.

Isırgan tohumlarından 9-10 gram kadarı, kitre yada hunnab şerbeti ile yutulmaya devam edildiğinde, kanseri ve ondan ileri gelen yaraları, şişlikleri iyileştirir.

İnek sütü ile karıştırılıp içilirse şehveti arttırır, balgam söker.Isırgan tohumu, kereviz tohumu ve koyun sütü ile yenildiğinde şehveti arttırır. Kökü yaprakları ile birlikte kaynatılıp içildiğinde kan yapar, kanı temizler.

Dövülerek balla karıştırılıp macun yapılıp yenilirse nefes darlığına, astıma iyi gelir.

:-)


Ada kız la, bu öğlen, ayran lı keyif tabakları yaptık kendimize.

 

Yanınada çiftlikten gelen leziz dil peynirleri. Ada kız ikinci dilimi de istedi, hem peynir de hem börekte. Çiftlik testi geçti yine.



Ada kızın gözler baygın mı, bana mı öyle geliyor?



Kaynak; http://konuskankedi.blogspot.com/2012/08/isrgan-otunun-sagladg-yararlar.html

Bir diğer web sayfasına göre ise;

Diğer İsimleri: Urtica membranacea, Urtica dioica
Isırgan Otu: Isırgangillerden ilkbaharda yetişen, her tarafı sert tüylerle kaplı bir büyük ottur. Tüylerinin içeriğinde formik asit vardır. Sürüldüğü yeri kaşındırır ve yakar. Tohumları da kullanılır.
Toplanması: Baharın başından sonbaharın sonuna dek toplanabilir. Kuru, gölge ve havadar yerlerde ince bir şekilde serilerek kurutulur. Kökler ise son baharda çıkarılıp, iyice temizlendikten sonra kurutulur. Tohumları ise Temmuz – Ağustos döneminde toplanır. Kuru ve nemsiz yerlerde saklanabilir.
Isırgan Otunun Faydaları
  • İştah açar.
  • Sivilcelere iyi gelir.
  • Balgam söktürücüdür.
  • Aybaşı halini düzenler.
  • Boğaz ağrılarına iyi gelir.
  • Burun kanamasını keser.
  • Böbrek taşlarına iyi gelir.
  • Kansere karşı koruyucudur.
  • İdrarı arttırır ve kanı temizler.
  • Vücuda zindelik ve enerji verir.
  • Tansiyon düşürücü etkisi vardır.
  • Pankreas üzerine uyarıcı etki yapar.
  • Egzama ve çıbanlara karşı faydalıdır.
  • Kan sekerini düşürmeye yardımcı olur.
  • Vücuttaki zararlı maddeleri uzaklaştırır.
  • Göğsü, böbreği ve karaciğeri temizler.
  • Böbrek kumlarını dökmeye yardım eder.
  • Romatizma ve mafsal ağrılarına iyi gelir.
  • Kuyruk sokumundaki kil dönmelerine lapası iyi gelir.
  • Gargarası nefesi temizler, cilt temizliğinde de yararlıdır.
  • Siyatik, romatizma hastalarına ısırgan banyoları iyi gelir.
  • Grip ve soğuk algınlıklarına karşı koruyucu olarak kullanılır.
  • Çayı ile saçlar yıkandığında canlanır ve parlar. Kepeği önler.
  • Dıştan tatbik edildiği zaman, iç organlarda biriken kanı çeker.
  • Sulu gözleri rahatlatır, saman nezlesinin semptonlarını hafifletir.
  • Mide ve safra kesesi rahatsızlıklarına iyi gelir.sifalibitkileriniz.com
  • Tohumları immün sistemi güçlendirici olduğundan yaşlılara iyi gelir.
  • İdrar yolları hastalıkları, enfeksiyonları ve idrar tutukluğunu düzeltir.
  • Haricen tatbik edildiği zaman, dalak hastalıklarına ve çıbanlara da faydalıdır.
  • Ayak damarları ve kroner damar daralmalarına ısırgan kökü banyosu faydalıdır.
  • Prostat büyümesine katkı sağlayan enzimleri baskılayarak tedavisinde yardımcı olur.
  • Akciğer kanserinde ebegümeci ile birlikte %3 oranında basari gösterdiği tespit edilmiştir.
  • Kan temizleyici özelliğinin yani sıra kan yapıcı özelliği de vardır. Bu yüzden sarılık, kansızlık ve ağır kan hastalıklarında faydalı olur.
Kaynak; http://www.sifalibitkileriniz.com/sifali-bitkiler/i-i-j/isirgan-otu-ve-faydalari.html


Bir koca paket börek de Cem in işyerine gitti. Afiyetle yenmiş. Cem dediki, kadın, cennetin kapılarını araladın bugün. Daha ne olsun.

Üşüyen anne Çiğdem

15 yorum:

Unknown dedi ki...

oyy o ne güzel bir börek olmuş görüntü şahane valla canım istedi be çiğdem:)
ısırganı bilirim ama bi türlü almam yapmasını beceremem diye ama sana bravo valla hiç bişey boşa gitmiyo sende.
sevgiler

Oglak Kizlari dedi ki...

Fakat Sezo, tüm gün mutfakta ayakta durmaktan anam ağlıyor yaw.
Yakında daha organize olacak olan anne Çiğdem

SemaNur dedi ki...

Ellerine sağlık çoook güzel görünüyorlar birde sağlıklı ofoofofffff canımı çok çektirdin çoook.

güz dedi ki...

Gerçekten afiyet bal şeker olmuş ısırganlar :))
Yalnız Ada kızın uykusunu getirmiş ben söyleyim :))
Yemek üstüne zaten ya yan gelip yatılır, ya kırk adım atılırmış :))
Muhtemel o ki öğle yemeği üzerine şekerleme yapılmış :))

asli@b dedi ki...

Çok güzel olmuş, ellerine sağlık Çiğdem'cim. Benim favorim çincar çorbası( ısırgan çorbası da diyebilirsin ) ama yapmak için Artvinden gelen peynire de ihtiyaç var.
Öptüm!

Mucit Anne dedi ki...

Isırgan ve pırasayı karıştıranlarda oluyor sanırım. Isırgan çok faydalı diye biliyorum deneyeceğim.

nergis mevsimi dedi ki...

Çok teşekkürler.
İnce düşünceli Çiğdem :)
Sitemde ki ısırganlı börek tarifinin ne kadar faydası oldu bilmem,sen bu konuda çok fazla bilgi toplamışsın zaten.Ben de ısırganlı böreği seviyorum ve faydalı olduğuna inanıyorum.Yapılışı biraz zaman alsa da yapmak lazım diye düşünüyorum.
Eline sağlık.

Oglak Kizlari dedi ki...

Sema,

Atla gel, var daha.

Misafirperver anne Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Güz,

Nerdeeeeeee, Ada kız 1,5 yaşında bıraktı öğlen uykularını.

Baba ya çekmiş o uykusuz.

Fakat o gün uykuluydu, tespitin dooru.

Az uykulu kız annesi Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Aslı,

Çincae mı, hiç duymadım.
Hımm yeni bir amacımız var artık.

hırsız anne Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Hanhildem,

Nasıl yani, karıştırmak.
Yemek yaparken mi, börekte mi.

Saf anne Çiğdem

Oglak Kizlari dedi ki...

Nergis Mevsimi,

Aaa esas ben teşekkürler.
Ellerine sağlık, mutfağımızı aydınlattın.

Isırgancı anne Çiğdem

Burcu - Mutfak Camı dedi ki...

Isırganlar neden bey değil de hanım, ben onu merak ettim:O)

Oglak Kizlari dedi ki...

Burcu m,

Kim durup dururken bişeye bey der ki.
Kızım bile şöyle söylüyor, erkek işte..

Şaka bir yana bilmem ki.

Sefil anne Çiğdem

Unknown dedi ki...

Yapmasinda birsey yok ispanak gibi ne var onda sanki 12 yasimdan beri yapiyorum kendim keşfettim kimseden duymadim amaa cok seviyorum